В державному бюджеті на 2015 рік сума витрат на фінансування дорожньої галузі майже в два рази менша за необхідний обсяг коштів для функціонування галузі як такої. На роботи з реконструкції та капітального ремонту доріг загального призначення (в основному державного значення) взагалі не передбачено витрат.
При цьому, за словами директора департаменту автомобільного транспорту та стратегічного планування автомобільних доріг Міністерства інфраструктури України Романа Хміля, понад 90% українських доріг потребують капітального ремонту або реконструкції.
Посадовець пояснив, що будувати та ремонтувати дороги в Україні планують за рахунок акцизів на паливо та інші підакцизні товари. На його думку, якщо нафтовий бізнес в Україні припинить бути тіньовим, щорічно за рахунок акцизів можна буде збирати до 70 мільярдів гривень на рік.
Однак, це перспективні плани. Наразі ж проекти по ремонту доріг фактично фінансуються за рахунок громадських ініціатив та міжнародних фінансових інституцій.
Звичайно найбільш критична ситуація складається з тими ділянками доріг державного значення, які проходять по території міст, сіл та селищ. Державного бюджету вкрай недостатньо, а органи місцевого самоврядування, навіть в разі фінансової можливості й бажання, ще донедавна не мали змоги за рахунок власних коштів ремонтувати дороги.
На початку червня Верховна Рада України ухвалила закон вцілому № 2874 «Про внесення змін до деяких законів України щодо співфінансування ремонту і утримання доріг державного значення» і закон № 2875 «Про внесення змін до статті 91 Бюджетного кодексу України щодо співфінансування доріг державного значення», яким передбачається можливість органам місцевого самоврядування співфінансувати будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг державного значення, які проходять через території населених пунктів.
Метою законопроекту є запровадження механізму участі місцевих громад і органів місцевого самоврядування на договірних умовах.
Формально це можна було робити і раніше, але кошти перераховувались у Державне агентство автомобільних доріг України, а воно перекриваючи свої збитки не завжди виконувало в повному обсязі державну стратегію та програму розвитку дорожнього господарства і, відповідно, не забезпечувало її фінансування та виконання в повному обсязі.
Сьогодні на балансі Служби автомобільних доріг Вінницької області знаходиться 9528 км доріг. З них 2939 км – дороги державного значення та 6589,2 км – дороги місцевого значення.
Через Немирів Вінницької області проходять автомобільні шляхи регіонального значення: Немирів-Ямпіль - 118,6 км (Проходить через Брацлав, Тульчин і Томашпіль), Немирів-Могилів-Подільський - 107,1 км. Територіальні дороги через Немирів пролягають у напрямках: Немирів – Іллінці та Грушів - Немирів.
Ділянки доріг державного значення, що пролягають через місто Іллінці (Немирів-Іллінці, Бердичів-Погребище-Іллінці, Вінниця-Турбів-Гайсин-Балта-Велика Михайлівка).
Через Оратів пролягає 42 кілометри доріг державного значення. Автомобільні дороги проходять: Паріївка-Оратів, Оратів-Ступки-Коритня-станція Монастирище-Монастирище.
Погребище включає такі дороги: Бердичів-Погребище-Іллінці, Липовець-Славна-Спичинці-Погребище-Збаржівка та Турбів-Погребище-Сквира.
Через Липовець проходять: Біла Церква-Тетіїв-Липовець-Гуменне; Липовець-Славна-Спичинці-Погребище-Збаржівка, Сквира-Руде Село-/Біла Церква - Тетіїв - Липовець - Гуменне/.
На 2015 рік доведений Укравтодором план по експлуатаційному утриманню доріг у Вінницькій області складає 135 млн. 627 тис. грн. На дороги державного значення – 93 млн. 824 тис. та на дороги місцевого значення – 41 млн 803 тис. Цих коштів заледве вистачає на ямковий ремонт дорожнього покриття.
Можна сподіватись, що прийняття законів №2874 та 2875 сприятиме соціально-економічному розвитку та покращенню фінансування системи доріг за рахунок цільового спрямування коштів місцевих громад.