У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт №5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України».
Більшість норм законопроєкт пропонує зробити діючими з 1 липня цього року. По-перше, це є відкритим порушенням законодавства, оскільки зміни до податкового законодавства, згідно з принципом стабільності, не повинні прийматися пізніше, ніж за шість місяців до нового бюджетного періоду. Однак, це не перше ігнорування законодавчих норм.
По-друге, законопроєкт є «ресурсним» і фактично направленим на підняття всіх податків.
Це при тому, що Кабмін тільки-но прийняв Стратегію-2030, де зазначено, що податки для бізнесу не підніматимуться. Що ж, чергова обіцянка – черговий PR хід.
Давайте розглянемо основні новації, які пропонує Кабмін і кого вони стосуватимуться.
У частині плати за землю законопроєкт пропонує скасувати мораторій на індексацію нормативної грошової оцінки для всіх земель, крім сільськогосподарських угідь, яка використовується для цілей оподаткування платою за землю (земель водного фонду: внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ; земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення).
Свого часу мораторій вводився у зв’язку із загостренням інфляційних процесів, суттєвою девальвацією національної валюти, зниженням купівельної спроможності населення. Здавалося б, нічого не змінилось, а навпаки ситуація загострилась. Тож надмірне завищення величини коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, автоматично призводитиме до зростання орендних ставок на землю та ляже непосильним тягарем на підприємців, багато з яких (наприклад роздрібних торговців) змусить зовсім призупинити свою діяльність, що призведе до зменшення надходжень до місцевих бюджетів та негативно вплине на розвиток територіальних громад.
Пропонується ввести оподаткування неоформлених земельних ділянок, які фактично використовуються. Це позитивний крок, але створить додатковий привід для корупції на місцевому рівні, так як раніше у місцевих органів була хоч якась мотивація прискорювати прийняття рішення про оформлення земель заявникам для отримання доходу в місцевий бюджет від таких земель, але тепер цей чинник нівелюється.
Крім того, документ скасовує пільги по сплаті за землю і земельні ділянки, надані установам науки, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (у разі нецільового використання земельних ділянок). Також позитивний крок, незрозумілий тільки поки механізм визначення статусу «нецільового використання», що породжуватиме додатковий привід для корупції і виведення даних операцій в тінь.
У частині податку на додану вартість (ПДВ)
Уряд пропонує обкласти податком операції із продажу новозбудованих квартир чи будинків!
Крім цього, у документі є пункт, яким пропонують збільшити податок на доходи фізичних осіб від продажу третьої і наступних об'єктів нерухомого майна з 5% до 18%. Чинні ставки ПДФО для продажу протягом року першого об'єкта нерухомості (0%) і другого (5%) залишать без змін.
Фактично цей податок буде ще вище, так як в будь-якому випадку потрібно буде оплачувати ще 1% держмита і 1,5% військового збору, тобто, в результаті виходить 20,5%. Отже, якщо квартира коштує, наприклад, 100 тисяч доларів, то державі доведеться віддати більше 20 тисяч.
Реально це може обернутись тим, що громадяни, які купують квартири з метою заробітку на здачі в оренду та /або їх подальшої перепродажі відтепер, при здачі житла в оренду підніматимуть її вартість на 10-12% та до 20-30% – при перепродажу нерухомості.
Запроваджується оподаткування ПДВ операцій з реалізації Національним банком України дорогоцінних металів фізичним та юридичним особам. Треба зазначити, що пільга по ПДВ існує тільки для банківських металів. І тільки на папері. Від початку, дана ініціатива є хибною, оскільки НБУ, як такий на ринку взагалі мало представлений. Останній раз продаж ним здійснювався понад п’ять років тому. А ця норма його остаточно виведе із ринку.
Законопроєктом встановлюється обмеження для бюджетного відшкодування ПДВ для платників-посередників, якщо придбані чи імпортовані товари у подальшому постачатимуться на митній території України. Спроба вдарити по скруткам. Але недолуга. Бо реально вдарить по чесному рітейлу і серйозно знизить показник Doing business в Україні.
У частині податку на прибуток підприємств (ПП)
Законопроєкт №5600 містить норму про оподаткування фінансової допомоги, наданої пов'язаними особами, зокрема, передбачає збільшення фінансового результату на суму такої допомоги або безоплатно наданих товарів, робіт і послуг для пов'язаних осіб.
Податок на прибуток зі збитків. Суть полягає у тому, що надається можливість зараховувати тільки 50% понесених збитків попередніх років. Таким чином фактично це означає оплату податку на прибуток зі збитків.
Податкові ставки збільшуються в частині Екологічного податку
За скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти в 1,6 рази, крім того передбачено їх планомірне підвищення у 8 разів до 2029 році, за викиди двоокису вуглецю (СО2) з 10 грн/т до 30 грн, за відходи для підприємств гірничої промисловості з 0,49 грн до 1,5 грн/тонну.
У частині акцизного податку
Новації стосуються введенням акцизу на продаж електроенергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ).
Документ, зокрема, передбачає виключення електроенергії ВДЕ з групи товарів, на які не поширюється акциз, що призведе до введення акцизного податку на «зелену» електроенергію на рівні 3,2%. Те, як це пропонує законопроєкт №5600 призведе до додаткових витрат її виробників в 1,63 млрд грн на рік.
Треба зазначити, що окрім вказаних змін, законопроєктом вносяться зміни у частині адміністрування податків і зборів.
Так, посилюється відповідальність за несвоєчасну подачу податкових накладних. Уряд пропонує накладати штраф в розмірі 40% від суми ПДВ за накладною при порушенні терміну реєстрації на 61-180 днів, а при порушенні терміну реєстрації на 181 і більше днів – в розмірі 50% суми ПДВ.
Контролюючим органам надається право клопотати про позбавлення права виїзду за кордон керівника підприємства до повного погашення їм податкового боргу.
А якщо податкове повідомлення-рішення складене з порушеннями і оскаржене?! Тут «по-тихому» пропонується ввести механізм контролю бізнес-активного середовища, де по «лівому» податковому повідомленню-рішенню можуть фактично до 1 року обмежити громадянське право вільного пересування. Правильна ідея для порушників, але не в Україні. Тільки через суд, і лише після судової реформи.
Законопроєкт передбачає, що відтепер податкові органи матимуть можливість надсилати запити платникам податків без вагомих на те причин, брати майно в податкову заставу на неузгоджені грошові зобов'язання на час адміністративного та судового оскарження. Тобто обмежать не тільки вас, а й ваше майно!!!
Законом надається право податковим органам отримувати на запит інформацію (пояснення) від платника не лише по факту виявленого правопорушення, а й з інших питань, пов’язаних з оподаткуванням, можливих порушеннях у господарській діяльності платника, здійснених операціях. Back to 2012!
https://finclub.net/