Сьогодні Україна стала 120 державою у світі, де права споживачів фінансових послуг захищені законом. Законодавство України приведено у відповідність з міжнародними практиками і директивами ЄС – Верховна Рада підтримала #законопроект1085-1 "Щодо захисту прав споживачів фінансових послуг".
Нагадаю, що робота над цим законопроектом почалась ще у 2015 році (тоді це був Законопроект2456д) разом із експертами НБУ, НКЦПФР, Нацкомфінпослуг та Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».
Прийняття законопроекту дозволить зміцнити довіру споживачів фінансових послуг до фінансового сектору, створить механізми захисту їх прав та інтересів, забезпечить кращу поінформованість споживачів про фінансові послуги.
Одна з головних новацій закону – обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг. Зокрема це стосується реклами послуг та розкриття інформації банками та небанківськими фінансовими установами. Визначає мінімальний обсяг інформації, що має надаватись споживачеві. Отже, банки та фінансові установи більше не зможуть вказувати у рекламі неправдиві відсоткові ставки за кредитами та депозитами. Реклама "нульових" процентних ставок нарешті стане історією.
Також ухвалений документ дозволить усунути нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам.
Фактично упродовж всіх років захистом прав споживачів фінансових послуг в Україні не опікувався жоден із держорганів. Відтепер такими органами виступатимуть Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Проект закону встановлює чіткий перелік повноважень державних органів щодо захисту прав споживачів фінансових послуг.
З прийняттям законопроекту запроваджується відповідальність фінансових установ за порушення прав споживачів фінансових послуг. Документ надає право уповноваженим органам застосовувати заходи впливу та накладати на посадових осіб, які надають фінансові послуги, адміністративні стягнення.
Питання відновлення довіри до фінансового сектору – це спільна робота не тільки Уряду, регуляторів фінансового сектору, Парламенту, громадських організацій, але й самих споживачів в тому числі. Як мінімум у напрямку підвищення власної фінансової грамотності та відстоюванні своїх інтересів.