Про це розповів один із авторів законопроекту №4021а «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо застосування механізмів фінансової реструктуризації», депутат із Фракції Партії «Блок Петра Порошенка» Руслан Демчак.
За словами парламентаря, на сьогоднішній день у Податковому кодексі відсутні чіткі та прийнятні, з економічної точки зору, критерії безнадійної заборгованості, що призводить до того, що банки позбавлені адекватної та належної можливості списувати безнадійну заборгованість юридичних осіб. Передбачені чинною редакцією Податкового кодексу ознаки безнадійної заборгованості, як підстава для можливості її списання за рахунок страхових резервів, не мають належного економічного змісту.
«Вітчизняна банківська система, починаючи з 2014 року, показує хронічне падіння результативності банківських установ, що пов’язано із вкрай негативним погіршенням якості їх кредитних портфелів, критичного збільшення частки проблемних кредитів, виданих банками, а саме від 7,7 % простроченої заборгованості за кредитами станом на 01.01.2014 р. до 13,5 % на 01.01.2015 р. та до 22,1 % на 01.01.2016 р. Причому, наведені показники складають статистику виключно за працюючими у відповідний період банками, тобто без урахування банків, визнаних неплатоспроможними та виведеними з ринку.
Найбільш проблемним для банків питанням є списання заборгованості за кредитами, які були видані боржникам, зареєстрованим на території тимчасово окупованого Криму та зоні проведення антитерористичної операції. Це напряму призводить до скорочення обсягів кредитування реального сектору економіки, внаслідок погіршення якості активів.
Національний банк України, як орган, що регулює діяльність банків, своїми нормативно-правовими актами створює підґрунтя для того, щоб банки формували резерви під знецінення активів у розмірі, що покриватиме кредитний ризик, та стимулює їх це робити шляхом посилення регуляторних норм.
З іншого боку, норми Податкового кодексу України протилежні згаданим підходам та спрямовані на те, що б банки формували менше резервів, які впливають на фінансовий результат та зменшують об’єкт оподаткування податком на прибуток. В умовах, коли банки, виконуючи вимоги регулятора, змушені підвищувати вартість своїх послуг для клієнтів» – розказав Руслан Демчак.
Основним завданням законопроекту є усунення ряду неузгодженостей в податковому законодавстві, забезпечення чіткого розуміння платниками податків та контролюючими органами норм законодавства, покращення адміністрування податків. Важливо зазначити, що законопроектом передбачено зміни з метою практичної реалізації положень Закону України «Про фінансову реструктуризацію» та проекту Закону України «Про реструктуризацію зобов’язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла».
Як зазначено у пояснювальній записці законопроекту, його прийняття має забезпечити виконання взятих Україною зобов’язань Меморандуму про економічну та фінансову політику, укладеного в рамках спільної з Міжнародним валютним фондом програми за Механізмом розширеного фінансування, де передбачено усунути податкові перешкоди для реструктуризації заборгованості за проблемними кредитами.